اخلاق شرط صحت حج

اخلاق از شروط وجوب یک پله بالاتر و بلکه *شرط وجود* است. بلکه *شرط صحت و قبولی* حج اخلاق است و اگر نداشته باشد، اصلا حج آن فرد صحیح نیست و بالاتر از استطاعت مالی و جسمی و امن بودن راه، *استطاعت اخلاقی* است.

*شرط صحت و قبولی* حج اخلاق است


 


به گزارش خبرگزاری مدیریت اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری حجت الاسلام والمسلمین هادی اکبری در آستانه حج 1402:
امام محمدباقر (ع):
«اگر فردی که برای سفر حج آماده می‌شود سه ویژگی نداشته باشد به او اعتنا نمی‌کنند»، کَأَنَّهُ زحمت مضاعفی کشیده، اما به او چیزی نمی‌دهند .حاجی باید اخلاقی داشته باشد که بتواند به‌واسطه آن با اطرافیان خود تعامل کند. زمانی که سرنوشت بزرگان و اولیای خداوند را که مطالعه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که برای رسیدن به حسن‌خُلق تلاش‌ها کرده‌اند، این امر ریاضت و تلاش می‌خواهد و خیلی از اخلاق‌های ناپسند به‌راحتی از وجود انسان بیرون نمی‌رود.
پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند: "عَلَیْکُمْ بِمَکَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ فَإِنَّ رَبِّی بَعَثَنِی بِهَا؛ بر شما باد مکارم اخلاق، من پیغمبر شدم برای اینکه اخلاق را در جامعه ترویج دهم". اخلاق دامنه وسیعی دارد و اگر کسی می‌خواهد متخلق به اخلاق باشد و مکارم اخلاقی را که پیغمبر اکرم(ص) به‌خاطر آن مبعوث شده یاد بگیرد، این عبارت را سرلوحه خود قرار دهد.
پیامبر اکرم(ص) در ادامه می‌فرمایند: "إِنَّ مِنْ مَکَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ أَنْ یَعْفُوَ اَلرَّجُلُ عَمَّنْ ظَلَمَهُ؛ مکارم اخلاق اینهاست: 1- گذشت‌کردن: یعنی انسان از کسی که در حقش ظلم کرده بگذرد و گذشت کند. مکارم اخلاق زمانی در وجود فرد متبلور می‌شود که اگر کسی در حقش ظلم کرد بتواند به‌راحتی گذشت کند.
مدیر اهل‌سنت بعثه مقام معظم رهبری :
2-احسان کردن: به کسی که تو را از احسان خودش محروم کرده است، فردی بدی کرده، ولی ما در پاسخش خوبی کنیم، به این مکارم اخلاق می‌گویند و نقطه اوج اخلاق است که پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند به‌خاطر آن مبعوث شدم. پیامبر(ص) و ائمه (علیهم السلام) همین کار را کردند؛ کسی که هر روز خاکستر بر سر پیغمبر می‌ریزد و چند روز مریض می‌شود، پیامبر به عیادتش می‌رود. این مکارم اخلاق است. اگر کسی خوبی کند و در مقابلش خوبی کنید که هنر نیست، مکارم اخلاق این است که در مقابل بدی، خوبی کند. کسی که قطع رحم کرده و با ما ارتباط ندارد، ما باید سراغ او برویم و از وضعش باخبر شویم. مخصوصا در زمانه حاضر که خواهر و برادرهایی هستند که با هم ارتباط ندارند. پیامبر می‌گوید مکارم اخلاق این است که شما بزرگی، چشم‌پوشی و عیادت کنید از کسی که سال به سال احوال شما را نمی‌پرسد.
شهید مطهری در کتاب حج خود می‌گوید: عبادت حج یک واجب الهی است و یکسری شروط دارد که به آنها می‌گویند شرط وجوب؛ یعنی اینکه هر زمانی محقق شد آدم تکلیف دارد. زمانی که استطاعت مالی شد تکلیف داری، زمانی که استطاعات جسمی باشد تکلیف داری، راه امن باشد وجوب داری، اگر هر سه اینها را داشتی، واجب است که حج بروی.


مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری مشعر:
استطاعت اخلاقی سؤال این است که آیا اخلاق هم *شرط وجوب* حج است؟ پاسخ این است که اخلاق از شروط وجوب یک پله بالاتر و بلکه *شرط وجود* است. بلکه *شرط صحت و قبولی* حج اخلاق است و اگر نداشته باشد، اصلا حج آن فرد صحیح نیست و بالاتر از استطاعت مالی و جسمی و امن بودن راه، *استطاعت اخلاقی* است.


| شناسه مطلب: 115292




حج مدارس بعثه



مطالب مرتبط

نظرات کاربران