احکام مبتلابه احناف

احکام و مناسک مبتلابه حج ویژه احناف

بسم‌الله الرحمن الرحیم


الحمد لله ربّ العالمین والصّلوه والسّلام علی رسوله محمّد و اله و صحبه اجمعین حمداً یقرّبنا الی مرضاه الله تعالی و کرامته و صلاه تبلّغنا الی محبّه الرسول و شفاعته حمداًّ یفتتح بها کل ما یطلب و یغتنم.


 بی‌تردید اعمال عبادی حج یکی از شعائر و فرائض مهم مسلمانان است که برگزاری این آیین باشکوه، بی‌مقدمه و یادگیری احکام آن درخور هیچ مسلمانی نیست؛ یعنی تا بر احکام طهارت، صلاه و… وقوف نیابیم از صحت حج طرفی نتوان بست، لذا گزاردن مناسک حج بی‌مقدمه‌ی احکام و ابواب شرعی سزاوار هیچ مسلمانی نیست.


چنانچه در روابط عادی و همیشگیِ خویش سرزده واردِ سرایی شدن به‌دوراز ادب است و مسلماً اسبابِ ناخشنودیِ صاحب سرای را سبب می‌شود، چه‌سان می‌توان بر خانه‌ی دوست روان شویم درحالی‌که بر آداب و احکام آن معرفت نجوییم که سرور صاحب سرای در شایستگی انجامِ آداب است.


بدین روی شریعت و احکام حج درآمدی است تا اتصالِ به حقایق فراهم گردد که شریعت، علی‌حده توقف در ظاهر امر نیست و حقیقت هم بی ‌ظاهر میسر نمی‌شود که احرام به‌صورت بستن بی محرمیت با حضرت دوست رنجی است که به گنج نرسانیده است. لذا آنچه می‌تواند صورتِ بی‌صورتِ دوست را در آینه‌ی سیرت عیان سازد، یادگیری مقدمات احکام و ابواب شرعی است تا بدان احکام شرعی در خانه‌ی دوست، ملاطفت و عنایتش دستگیرمان باشد و محظوظ از گنج حقایق الهی گردیم.


پس مناسک حج در صورت و سیرت، تخلص جستن از تفرقه و اختلافات است؛ همچنانکه در ظاهر متحدالشکل سفیدپوش می‌گردیم، در باطن نیز غرض از طواف و سعی و… ذوق یافتن از احدیت و درک یگانگی باری‌تعالی است در هجمه‌ی اختلافات امروزی و آتش فتنه‌ی دشمنان که ددمنشانه مسلمانان را در غرقاب تفرقه گرفتار ساخته‌اند و موافقت و وحدت آنان را آماج تهاجم خود قرار داده تا اصل رشته‌ی «امّت واحده» را از هم بگسلانند و از این آبِ گل‌آلود، عیش و عشرت خود را صید کنند.


چگونه می‌توان در این غبارِ اختلافات از درایت و ولایت مقام شامخ فقاهت زبان تحسین نگشود که این صفحه از کتاب معنوی انقلاب را سال «همدلی و هم‌زبانی» تبیین نمودند تا سررشته‌ی وحدت بیش‌ازپیش محکم‌تر گردد. حاجت به تفسیر نیست که تا یکرنگی و یکدلی روی ننماید، یگانگی دوست حاصل نمی‌شود که این بستر وحدت بی‌شک ابواب رحمتِ احدیت مفتوح نماید. ارجمند این الطاف و محتاجِ همت والای آن بزرگواریم تا بدرقه‌ی راهمان باشد تا اندرین آشوب دشمنان به نسیم دوست بیاساییم.


این بضاعت مزجاه حاصل تحقیق و تألیف جملگی اقوال فقهای حنفی در بیست‌وچهار فصل فراهم گردیده است تا از میان مسائل، مسائلی که صحیح و به عمل مردم نزدیک‌تر است انتخاب گردد؛ یعنی همت بر آن گماشتیم تا آموزش و ابواب بندی احکام به زبان ساده و عرف، نزدیک‌تر باشد. تا باشد این متاع ناچیز به درگاه بی‌چون دوست مقبول افتد.


 در پایان شایسته می‌دانم از حمایت‌های معاونت پژوهشی واحد اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری (دامت افاضاته) به‌ویژه از استاد ارجمند جناب آقای افضلی که در تدوین این اثر یاری‌رسان بودند، تشکر و قدردانی نمایم.


بدون شک، امروز بعثه مقام معظم رهبری بر خود می‌بالد که توانسته است حج را در جایگاه واقعی خود نشانده و سیمای راستین و محتوای غنی آن را بنمایاند تا فلسفه و ابعاد و آثار و برکات حج شناخته و شناسانده شود و مؤمن حج‌گزار با آگاهی و شعور دینی بر آن مواقف کریمه و مشاعر عظیمه که محل هبوط ملائکه امر و توقف انبیاء و اولیاء بوده گام بگذارد. آنچه اینک پیش روی خواننده قرار دارد برگ سبزی است از این دفتر و از برادر ارجمندم ملاجمشید سعیدفر که در ویراستاری این امر یاری رساندند خالصانه سپاسگزاری می‌نمایم.


«صالح و طالح متاع خویش نمودند


 تـا کـه قبول افتد و که در نظر آیـد»


حضرت حافظ (رح)


رامین قورچایی


 


برای دسترسی به کتاب الکترونیکی احکام مبتلابه ویژه احناف بر روی لینک زیر کلیک کنید


 


لینک کتاب الکترونیکی آموزش احکام مبتلابه ویژه احناف